Stompetoren - Alkmaar

6 mei 2022 - Alkmaar, Nederland

Vandaag dag 1, de allereerste, van mijn nieuwe project: naar de kust en linksaf naar Hoek van Holland, en dan – heel langzaam – beginnen aan de daar startende GR5 naar Nice. Maar voor nu vind ik ‘De Hoek’ een fijn, overzienbaar, doel.

En dit was een prima dag om ermee te beginnen: in het Stedelijk Museum in Alkmaar was nog een paar dagen een tentoonstelling van Allart van Everdingen, een 17e-eeuwse schilder die na een bezoek aan Noorwegen en Zweden beroemd werd met zijn berglandschappen. Op een route die zou kunnen eindigen in de Alpen leek me dat wel passend.

Het bleek een bijzondere verzameling: deels waren het ‘gewoon’ zoals verwacht prachtige 17e-eeuwse landschappen, met alle trucjes die ik ooit van Thea Beckman heb geleerd in haar boek over Hendrick Avercamp en een spel met licht alsof Rembrandt zijn buurman is geweest. Aan de andere kant hinger er ook schilderijen die deden denken aan het realisme uit de jaren ’20 van de vorige eeuw, en andere waarbij ik zou hebben kunnen zweren dat ze stamden uit de romantiek van 1840. Heel knap, en licht desoriënterend te bedenken dat al die stijlen van één en dezelfde schilder kwamen. We hebben met Nikolay en Daniël een goede ochtend gehad.

Daarna met z’n drieën nog een ijsje gegeten op de Mient en toen gingen die twee op de fiets weer naar huis. Ik ben even bij de Grote Kerk langs geweest voor een stempel, en dat is zowaar gelukt! Dat was wel te danken aan een medewerkster die niet opgaf voor ze hem (na vijf collega’s te hebben gevraagd) had gevonden; leuk als mensen zo behulpzaam reageren.

Een rondje door de kerk, daarna een rondje door de Vrijdag-Kaasmarktdag-binnenstad waar het heerlijk gezellig druk was, en toen heb ik me ook weer op weg naar huis begeven. Het was prachtig weer en ik kon toch weer even mooi genieten van het Hollandse polderlandschap. Het heeft toch wel wat! De laatste tulpen werden net geoogst, dat is ook weer afgelopen, en nu zijn we weer terug naar de blauw-groene wereld. ’t Is mooi! Maar ik heb ook weer zin in deze nieuwe wandeling naar nieuwe gebieden.

Route: de kortste route naar Stedelijk Museum Alkmaar
Gelopen afstand: 13,5 km. (waarvan 9,3 op de route)
Totaal gelopen 9,3 km.
Weer: zonnig, nauwelijks wind, 16 graden
Kosten: € 1,50 ijsje, € 6,33 museum (€ 19,00 voor drie personen)