Alkmaar - Heiloo

13 mei 2022 - Heiloo, Nederland

Dag 1 was een succes; nu het mooie weer begonnen is ben ik gelijk door met het volgende stukje op de route: van Alkmaar naar Heiloo! Ook al bekend, want ik heb het Trekvogelpad gevolgd (want dat is de groenste route op dit traject), maar het is heerlijk met aandacht te lopen.

De auto dus in de Picassolaan gezet (dank Ира en Вадим dat ik dat handige plekje nu weet te vinden!) en om te beginnen langs de Westerweg naar het centrum. Ik had hier geen speciale route gepland, maar al kuierend besloot ik een stukje van De Hout mee te pikken. Leuk was dat! Het hele park staat vol met daslook onder de bomen, een mooi gezicht met het zonlicht dat tussen de takken door scheen.

DSC_4457

Eenmaal in het centrum ben ik nog even teruggegaan naar het startpunt bij het museum om de route helemaal compleet te maken. Een uitstapje langs antiek straatje de Geest met een hofje en huizen uit de 16e eeuw, toen de bolwerken op. Daar loopt het altijd heerlijk! De Alkmaarse hondenbezitters en peutermoeders waren en masse uitgerukt en het was er gezellig druk.

Bij de Josephkerk ben ik de gracht overgestoken om de molen van Piet op de foto te krijgen; leuk om eens een totaal onbekende hoek te proberen, het werd een foto die ik niet meteen als Alkmaar zou herkennen.

DSC_4452

Bij het ziekenhuis heb ik mijn geluk beproefd voor een stempel, en dat is nog gelukt ook. Een veelbelovende start zo, wat dat betreft! Daarna door langs de bloemenklok en een rondje over kerkhof St. Barbara met een heel bijzonder graf: een masker en twee gekruiste handen te midden van het groen in een glazen kist. Heel bijzonder!

Nu ging het over een fietspad naar het zuiden, door een parkje en daarna onder de ringweg door. Het liep er gemoedelijk: bewoners fietsten groetend langs, volkstuinders studderden er tussen tuintjes op en neer, een opa voerde de eendjes met zijn kleinzoon.

Voor ik het wist was ik dan ook bij Nijenburg aanbeland, een aardig bekend bos waar het altijd prettig loopt. Veel vogels in de bomen, de zon door het bladerdek, regelmatig een blik het open veld in, ik liep er prima.

DSC_4477

Ik had me verheugd op de route door de Egmondermeer, maar moest mijn plannen bijstellen: bij het hekje het bos uit en de polder in stond een zeer opvallend, niet te missen hek vol gele waarschuwingsborden: het Waterschap voert werkzaamheden uit en er kan niet gewandeld worden. Zo eigenwijs als ik groot ben (en met téveel zin in die polder om me te laten weerhouden door een hek) heb ik het nog wel even geprobeerd: een mooie klauterpartij en ik kon toch door. Het eerste stuk ging probleemloos zodat ik toch nog even kon genieten, maar voor de laatste paar honderd meter naar de Zeeweg werd mijn weg toch echt geblokkeerd door een nieuw opgehoogde dijk vol verse aarde. Tijd om om te keren dus, en nu mocht ik nog een keer door dat mooie weiland. Een mooi compromis!

Terug naar de auto heb ik nu de kortste variant gekozen: Nijenburg, en daarna de Westerweg over de ringweg terug de stad in. Gauw naar huis, maar ik kan niet wachten om op pad te gaan voor het vervolg.

Route: Trekvogelpad
Gelopen afstand: 10,6 km. (waarvan 5,3 km. op de route)
Totaal gelopen: 14,8 km.
Weer: licht bewolkt, 14 graden